Fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) svarte tirsdag på spørsmål i fylkestingets spørretime.

Vesentlig mer overbelastet

Spørsmålet kom fra Lars Rem (Frp). Han lurte på når det blir klart hva som skal skje med Flisa bru. Den ble stengt to dager etter at Tretten bru falt ned i august i fjor – og er fortsatt stengt.

– Brua er under visse forhold vesentlig mer overbelastet enn det brua som kollapset på Tretten var, sa fylkesordføreren i fylkestinget tirsdag.

Rem stilte spørsmålet på vegne av årsmøtet i Innlandet Frp.

– I høst og vinter har fagfolkene våre samarbeidet tett med Statens vegvesen, Vegdirektoratet, andre brueiere og fageksperter for å finne ut hva som kan gjøres med disse bruene. Vi vet ennå ikke hva Statens havarikommisjon finner ut om ulykkesårsaken på Tretten bru, sa Hagen under tirsdagens møte.

Fylkeskommunens fagfolk på bru har brukt mye tid på bruprosjektene som fylkeskommunen måtte gå i gang med, etter at Tretten bru kollapset, opplyses det i pressemeldingen.

Fylkeskommunen har også engasjert eksterne konsulenter med spesialkompetanse i dette arbeidet.

– Fylkesvegbruene på Flisa og Evenstad er to av totalt 14 fagverksbruer i tre som ble stengt etter ulykka på Tretten. Seks av de 14 bruene, deriblant brua på Flisa, er fremdeles stengt.

Evenstad bru ble åpnet for halv trafikk i oktober.

– Flisa bru må forsterkes i flere knutepunkt, før den eventuelt kan åpnes for normal trafikk, opplyser Innlandet fylkeskommune onsdag.

– Ustabil i sterk vind

Statens vegvesen leverte en kontrollrapport om Flisa bru til fylkeskommunen i oktober i fjor. Der går det fram at brua har avvik som kan ha konsekvenser for bæreevnen. Rapporten peker på mangler ved måten brua har blitt prosjektert på.

Manglene gjelder tvil om Flisa bru er konstruert slik at vektbelastninger blir overført på riktig måte mellom de ulike bruelementene. Brua er spesielt utsatt ved sterk vind, opplyses det.

– Brua blir ustabil i sterk vind. Kontrollberegningene viser at kapasiteten til flere av knutepunktene på brua er strukket langt ut over det den kan tåle, sier enhetsleder Anne Ingeborg Lilleåsen Nerstad.

Under spørretimen i fylkestinget denne uka kunne fylkesordføreren opplyse at det er vanskelig å forsterke knutepunktene på ei trebru.

– Dette har aldri blitt gjort før, i et slikt omfang som det er snakk om her. Hvis vi kommer fram til en metode for å forsterke Flisa bru, vil det være nybrottsarbeid. Vi vet ennå ikke sikkert om det er mulig å gjennomføre et slikt prosjekt, og hvor lang tid det i så fall vil ta, sa Hagen.

Midlertidig løsning

Fylkeskommunen undersøker nå muligheten for å åpne Flisa bru for begrenset trafikk i en periode og er i dialog med Vegdirektoratet om dette.

– Vi vet ikke hvor lang tid direktoratet trenger for å vurdere og eventuelt godkjenne en slik midlertidig løsning, sier enhetsleder Nerstad.

Fylkeskommunen beklager at brua på Flisa inntil videre kun vil være åpen for fotgjengere, syklister og kjøretøy under utrykning.

– Dette er til stor ulempe for de som har dette som sin normale forbindelse over Glomma, skriver fylkeskommunen pressemeldingen.