Den klare oppfordringen kommer fra Bjørnar Mickelson.
Han jobber som kommunikasjonssjef i Sparebank1 Østlandet. Denne uka gikk banken ut med en klar advarsel på Facebook.
– Vi har sett en økning i telefonsvindel rettet mot eldre, sier Mickelson.
Forsøker å lure
Han sier svindlerne ofte utgir seg for å være fra politiet eller fra banken.
– Dette har blitt et stort samfunnsproblem, sier kommunikasjonssjefen.
Han ber folk være på vakt, særlig hvis den som ringer spør etter opplysninger som BankID.
– Får du en slik telefon, skal du legge på, sier han.
Han minner om at:
- Banken eller politiet vil aldri be deg oppgi BankID-opplysninger på telefon.
- Banken eller politiet vil aldri be deg overføre penger til en «sikker konto»

Mange rammes
Svindel og bedrageri er noe av det nordmenn bekymrer seg mest for, ifølge politiets innbyggerundersøkelse.
I fjor mottok politiet 30.000 anmeldelser om bedrageri.
Økokrim frykter at tallet er langt større. Denne uka lanserte de en helt ny digital løsning, som skal gjøre det lettere å anmelde svindel.
– Dersom du opplever svindel er det viktig å anmelde, sier Økokrim-sjef Pål Lønseth.
Bjørnar Mickelson i Sparebank1 ønsker at det skal snakkes mer om svindel.
– Snakk med foreldre, besteforeldre eller andre du kjenner som kan være ekstra utsatt, oppfordrer han.
Politiets nye løsningen for å anmelde svindel finnes på siden: https://anmeldelse.politiet.no/ (Ekstern nettside – sikker lenke)

Da kompisen ble svindlet, fikk Ola et problem: – Det røde lyset bør gå på

Kiwi med kraftig advarsel: – Blir misbrukt
Les mer om: artikkelemnene