(Østlendingen)

Den klare oppfordringen kommer fra Bjørnar Mickelson. 

Han jobber som kommunikasjonssjef i Sparebank1 Østlandet. Denne uka gikk banken ut med en klar advarsel på Facebook.

– Vi har sett en økning i telefonsvindel rettet mot eldre, sier Mickelson. 

Forsøker å lure

Han sier svindlerne ofte utgir seg for å være fra politiet eller fra banken.

– Dette har blitt et stort samfunnsproblem, sier kommunikasjonssjefen. 

Han ber folk være på vakt, særlig hvis den som ringer spør etter opplysninger som BankID. 

– Får du en slik telefon, skal du legge på, sier han. 

Han minner om at:

  • Banken eller politiet vil aldri be deg oppgi BankID-opplysninger på telefon.
  • Banken eller politiet vil aldri be deg overføre penger til en «sikker konto»
ELVERUM: Bankes lokaler i Elverum. Nå advarer de mot økende telefonsvindel. Foto: Magnus Torp Antonsen

Mange rammes

Svindel og bedrageri er noe av det nordmenn bekymrer seg mest for, ifølge politiets innbyggerundersøkelse. 

I fjor mottok politiet 30.000 anmeldelser om bedrageri. 

Økokrim frykter at tallet er langt større. Denne uka lanserte de en helt ny digital løsning, som skal gjøre det lettere å anmelde svindel. 

– Dersom du opplever svindel er det viktig å anmelde, sier Økokrim-sjef Pål Lønseth.

Bjørnar Mickelson i Sparebank1 ønsker at det skal snakkes mer om svindel. 

– Snakk med foreldre, besteforeldre eller andre du kjenner som kan være ekstra utsatt, oppfordrer han. 

Politiets nye løsningen for å anmelde svindel finnes på siden: https://anmeldelse.politiet.no/ (Ekstern nettside – sikker lenke)