Han er totning, har vært en meget dyktig deskmedarbeider i VG, og har stor suksess med sitt kjærlige og satiriske sosiale-medier konsept, der han ser og kommenterer på overskrifter i lokalaviser.

Nå skal Ken André Ottesen, også kjent som BAdesKen, lage humorserie for SolungAvisa og over 100 andre lokalaviser i Amedia.

– Dette gleder jeg meg nesten vilt til. Ingen setter skråblikk på norske lokalaviser med større skarphet enn Ken André, mener SolungAvisa-redaktøren.

– September blir en vakrere høstmåned

Haakenstad er tydelig på forventningene til serien.

– September blir en vakrere høstmåned av det faktum at vi da kan tilby denne TV-serien til publikummet vårt.

I årevis har BAdesKen fleipet med og hyllet norske lokalaviser. Til høsten kommer et TV-konsept basert på den populære Instagram-kontoen i Amedias nettaviser.

Duoen Ken André Ottesen, bedre kjent som BAdesKen, og komiker og manusforfatter Paul Håvard Østby, som for tiden er aktuell med showet Urbane totninger på Chat Noir, skal lage nettserien.

Konseptet er altså basert på Ottesens Instagram-konto, der han daglig presenterer små og store saker fra lokale medier i Norge for en stor følgerskare. Skaren blir neppe mindre når de to Totningene skal reise rundt i landet for å treffe vanlige folk, og journalister, bak titlene.

Her møter du folk, ikke kjendiser

– Seerne kan forvente seg et kjendisfritt og underholdende skråblikk på dagens Norge. Vi skal løfte fram fine, rare og morsomme avissaker om helt vanlige mennesker som havner i uvanlige situasjoner. Ingen blir stemt ut og ingen skal krangle. Det blir reisereportasjer, kåringer, konkurranser og mye tullball. Serien er en godhjertet flik av virkeligheten, slik den er for de aller fleste av oss. Den er av folket, med folket, for folket, sier Ottesen.

Foreløpig har mye av Amedias videoinnhold omhandlet sport og vært forbeholdt abonnenter. BAdesKen derimot vil være annonsefinansiert, og åpent tilgjengelig med reklame. Serien har altså premiere i september.

– Video er et viktig satsingsområde for oss i Amedia, og det er et format som er svært etterspurt av annonsører. Konseptet til Ken er en viktig satsing for Amedia Salg og Marked på veien mot å nå vår ambisjon om å bli Norges mest attraktive annonseplass, sier Hilde Norddal, konserndirektør for Amedia Salg og Marked, og legger til:

– Samarbeidet med BAdesKen blir dessuten nyttig læring for oss rundt et slikt type underholdningskonsept. Vi i Amedia jobber hele tiden for å vinne kampen om tiden til særlig de yngre mediebrukere.

– 18 lykkelige år som lokaljournalist

Jostein Larsen Østring, konserndirektør for nyheter og abonnement, er glad for å kunne tilby dette innholdet til alle Amedias aviser og partneraviser.

– Ken André Ottesen sine blinkskudd har vært diskutert i mange redaksjoner i Amedia. Mange av våre aviser synes det er stor stas når han tar tak i egne saker og titler, i tillegg til at han har fått et stort publikum også utenfor redaksjonene, i hele Norge. Nå får avisene mulighet til å publisere en ukentlig sending i 14 uker i høst, det gleder vi oss til, sier Østring.

Ottesen forteller at det føles naturlig å utvide BAdesKen til et TV-format, og at de i hver episode vil ta for seg det beste fra nyhetsuka i Norges lokalaviser.

– Jeg hadde 18 lykkelige år som lokalavisjournalist i Amedias aviser. Jeg har et veldig nært og sterkt forhold til lokalaviser, så det var helt naturlig at vi søkte samarbeid med landets største eier av lokalaviser. I serien skal vi vise at Norge ikke bare er verdens beste land, men også det morsomste. Heldigvis er det mange herlige, vanlige, morsomme folk i dette andet, sier Ottesen.

– Får vist fram den gode nyhetsavisa vår for enda flere

Ansvarlig redaktør i SolungAvisa, Tom Haakenstad, er glad på vegne av publikum, annonsører og avisa.

– Nå får vi vist fram den gode nyhetsavisa vår for enda flere, og jeg blir overraska dersom ikke mange av de ekstra som nå får et gratis tilbud i SolungAvisa, ikke ender opp som abonnenter. Dette er den artigste medienyheten på lang tid, mener redaktøren.

Og legger til:

– Vi satser nå knallhardt på nyheter, strømming av norsk fotball og videoer av mange slag. Vi får nå inn mange nye abonnenter på vårt tilbud, Pluss Alt. Der du i tillegg til vårt lokale tilbud får tilgang til over 80 lokalaviser over det ganske land. Abonnerer du på SolungAvisa får du altså lokalavisa der du kommer fra, der bestemor eller andre slektninger bor på kjøpet.