– Er det lov? spør dagligvareekspert, Tor Wallin Andreassen.

På 24 timer har Extra økt prisen med 28 prosent på Nidar Favoritter Troika. Forbrukerne må nå ut med 13 kroner mer enn for én dag siden. Bringebærsyltetøy og saft har økt med 10 prosent.

Stikkprøver i går viste at flere av aktørene hadde satt opp prisene på en rekke varer. Men hos Extra fortsetter prisene mot nye høyder.

Varer Extra 2. februar Extra 1. februar Økning Prosent
Frokostegg 12 stk. str. L 46,90 45,20 1,70 3,76 %
Bringebærsyltetøy Original, uten tilsatt sukker, Lerum 435 g 46,90 42,40 4,50 10,61 %
Leverpostei, Stabburet, 200 g 22,90 21,90 1,00 4,57 %
Nidar Favoritter, Troika, 300 g 57,90 44,90 13,00 28,95 %
Nidar Favoritter, Stratos, 300 g 57,90 56,00 1,90 3,39 %
X-tra Husholdningssaft 2 liter 33,90 30,70 3,20 10,42 %
Total 266,40 241,10 25,30 10,49 %

Økte prisene på 24 timer

Handlekurven er 10 prosent dyrere enn i går. Det skjer knapt et døgn etter årets store varslede prishopp 1. februar.

Økonomiprofessor Tor Wallin Andreassen mener Extra nå spekulerer i reaksjoner og oppmerksomheten de varslede prisøkningene har fått i mediene.

– Når folk har glemt det litt, tenker kanskje Extra at de kan ta ut litt og litt på prisøkninger, sier han.

Han stiller seg uforstående til hvorfor ikke lavpriskjeden tok ut alt i går.

– Hva har skjedd fra i går til i dag? spør han.

Dagligvareeksperten mener Extra sin prisstrategi er et godt eksempel på at den norske modellen med to prisvinduer i året, 1. februar og 1. juli, fungerer dårlig.

Han stiller seg bak ekspertene som mener prisøkningene må være dynamiske.

I går ble det klart at lavpriskjeden økte prisene mer enn konkurrenten Kiwi.

– Nå kommer det fram i klartekst hvor krevende det er for oss kontra Norgesgruppen og innkjøpsbetingelsene de har, kommenterte kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til E24.

Wallin Andreassen mener Friis bruker for sterke ord, og at utspillet er sterkt overdrevet.

Konkurransetilsynets ferske rapport viser at det ikke lenger er like store forskjeller i innkjøpsbetingelsene mellom Norgesgruppen og konkurrentene.

Extra: – Noen varer har vært kunstig lavt priset

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, kommer med følgende forklaring på prisøkningene:

– Det som skjer er at vi tar ut en del av de prisøkningene vi har fått fra leverandørene, samtidig som noen varer, som har vært kunstig lavt priset på grunn av hard konkurranse, blir løftet til et normalt nivå igjen på grunn av prisøkningene, skriver han i en e-post.

Han forklarer at bransjen nå er inne i en periode med svært hyppige prisendringer.

– Pristester som denne er et øyeblikksbilde som allerede er utdatert. Coop øker ikke prisene mer enn nødvendig, og vi jobber for å beholde Extra sin posisjonen som den billigste landsdekkende kjeden, skriver han.