(Østlendingen)

– Det blir å lure sine gode kunder. Det irriterer meg. De lever av oss, og så tar de ikke fem øre for å gjøre sånn, sier Rema 1000-kunde Eystein Erik Groven til Nettavisen.

Han reagerer kraftig på grepet Rema 1000 har gjort med den populære pakken med grillribbe.

– Vi er fire i familien og dette har vært en enkel og grei middag. Lett å hive på grillen en helt vanlig tirsdag. Det har også vært en billig middag. En pakke har kostet rett under 100-lappen, sier Groven til Nettavisen.

Stusset på størrelsen

En pakke grillribbe har vært passelig for familien på fire. Men da Groven plukket med seg en pakke grillribbe forleden begynte han å stusse.

– Jeg syntes den så litt mindre ut. Det så ut som det var for lite for oss fire. Da gikk det opp et lys for meg. Jeg skjønte at her er det noen som har krympet størrelsen, sier Groven.

Og ganske riktig. Da Groven sjekket med appen sin, og sammenlignet med innkjøpene som var gjort i fjor, stemte det at pakken var blitt mindre. I fjor var pakken på 800 gram, nå er den på 600 gram. Den har altså krympet med hele 25 prosent.

Mengden med kjøtt er altså mindre, men pakken er fortsatt stor. Minst tre fjerdedeler av pakken består av luft.

– Det blir for lite mat for fire. Da må jeg i tillegg kjøre på med noen pølser, eller kjøpe to pakker med grillribbe. Men det blir jo for mye igjen, og da blir det lett at noe kastes. sier Groven.

Enorm prisøkning

Ikke bare hadde pakken krympet. Groven oppdaget at prisen var satt kraftig opp. I fjor kostet en pakke 99,00. Nå er prisen 109,90. Men siden pakken er krympet så har kiloprisen økt med hele 48 prosent. I fjor var kiloprisen 123,75. Nå er den på hele 183,17.

– Dette er absolutt et eksempel på krympflasjon. Rema 1000 sier ikke ifra om at dette er en mindre pakke. Som kunde får du bare servert en mindre pakke plutselig, sier Groven.

Også Forbrukerrådet reagerer på at pakken har blitt mindre.

– At de krymper pakken med 25 prosent gjør at forbrukerne ikke så lett får med seg at kiloprisen er skrudd opp med 50 prosent. Man må følge veldig nøye med. Det gjør ikke alle, og nettopp det er nok butikken fullt klar over, sier fagdirektør Olav Kasland.

Spent på forklaringen

Groven er spent på hvilken forklaring Rema 1000 vil komme med på hvorfor pakken har krympet mens prisen har gått i været.

– De skylder nok bare på Ukraina og høye transport og distribusjon. Det er det de alltid gjør. Det kan godt være Nordfjord har satt opp prisen. Jeg vet ikke, sier Groven.

Han lurer også på om butikken har krympet pakken for å selge flere pakker.

– Jeg lurer på om de spekulerer i at man må kjøpe to pakker. Det er mange familier på fire, sier Groven.

Rema 1000: – Var billig før

Nettavisen har spurt Rema 1000 om årsaken til at pakken er krympet samtidig som kiloprisen har gått kraftig opp.

– Det er leit å høre når en av kundene våre er misfornøyd, og det ønsker vi selvsagt ikke. Rema 1000 skal alltid være billigst på dagligvarer i Norge, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes.

Hun forklarer prisøkningen slik:

– I fjor var grillribbe på kampanje store deler av sommeren og hadde derfor en veldig lav pris. Nå er varen priset på et mer normalt nivå og vi har andre produkter på kampanje, sier Aarnes.

Ikke imponert

Den forklaringen imponerer ikke Groven særlig.

– Prishoppet er på nesten 50 prosent. Selv om det var fra en kampanjeperioden til en såkalt «normalprisperiode» så synes jeg prishoppet er enormt. Jeg har vært kunde hos Rema i om lag 30 år og aldri opplevd lignende prishopp, sier Groven.

Heller ikke Forbrukerrådet synes forklaringen fra Rema 1000 er særlig overbevisende.

– Dette hører vi gang etter gang. Når kjedene får kritikk for å ha satt opp prisen kraftig, sier de bare at det er «normal pris» nå og at førprisen har vært kunstig lav. Det er veldig spesielt, sier fagdirektør Olav Kasland.

Rema vil se på pakkestørrelsen

Groven og familien har vært godt fornøyd med pakken på 800 gram. Men slik er det ikke for alle ifølge Rema 1000.

– Når det gjelder pakningsstørrelse er denne endret til en mer brukervennlig størrelse, basert på de tilbakemeldingene vi har fått fra kunde. En mindre størrelse kan passe for flere kunder, enten man er én eller flere i husholdningen.

– Men hvorfor er selve pakken fortsatt så stor? Kjøttet fyller bare rundt en fjerdedel av plastpakken.

– Vi vil snakke med vår leverandør Nordfjord, og drøfte en enda mer fornuftig emballasje, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes.

– Rema 1000 tjener mer

Fagdirektør Olav Kasland synes ikke begrunnelsen fra Rema 1000 om å krympe mengden kjøtt er særlig troverdig.

– De finner begrunnelser som passer dem selv best. Du hører aldri at de har satt opp prisen fordi de trengte å tjene mer på varen, sier han.

– Det som er sikkert er at det er Rema 1000 tjener mye mer per pakke, når innholdet er kuttet med 25 prosent og kiloprisen økt med 50 prosent, sier Kasland i Forbrukerrådet.