Spørsmålene kommer fra elevene på sjuende trinn ved Grue barne- og ungdomsskole. I tre uker leste aviser og lærte om norske medier i norsktimene.

– Nå vil de ha norsk hele tiden, og heller fortsette å jobbe enn å ha friminutt, ler Mirjam Bekkesletten Andersen, som er norsklærer på 7. trinn.

I den vitebegjærlige elevflokken er det flere journalistspirer. De lytter ivrig når vi forteller om jobben vår i avisa. De synes det er spennende og renner over av gode og aktuelle spørsmål. Nå lager de sine egne aviser; GrueDalen og Grue Bygdeavis.

– Dette er nyttig læring der vi involverer tverrfagligheten ved å ta i bruk norsk og samfunnsfag. Men også KRLE, fordi dette handler om etiske spørsmål. Dette kaller vi dybdelæring, og alle blir veldig engasjert, sier Mirjam Bekkesletten Andersen.

Mirjam forteller at dette er et av kompetansemålene i faget norsk.

– Og som en måte å arbeide med temaet så har vi valgt å lage klasseavis. Gjennom praktisk arbeid, en mer virkelighetsnær tilnærmelig og variert skoledag, vet vi at dette skaper mer læring og motivasjon. Dette er en morsom opplevelse, og læring som engasjerer både gutter og jenter, poengterer den erfarne læreren.

Læringsmålet i Kunnskapsløftet

Læringsmål er:

Å kunne beskrive sjangertrekk ved intervju, nyhetsartikler og reportasjer

Å lytte aktivt når du er i journalistrollen

Å stille oppfølgingsspørsmål under et intervju

Skille mellom helsetning og leddsetning

Å lære reglene for sammenskrivning og særskriving

Å kunne lage en reportasje

Det er to klasser på 7. trinn i Grue. De har hver sine redaksjoner, med redaktør, underredaktør, fire fotografer og resten av klassen som skrivende journalister. De to norsklærerne som driver prosjektet, er Mirjam Bekkesletten Andersen og Martin Hansen Møllerud.

Redaktør Kim Alexander Myrvang i Bygdeavisa forteller at de kan bringe nyheten om at Torill Rismyhr og Liv Randi Hagen i skolens administrasjonen har vunnet arbeidsmiljøprisen.

Det er stas at skolens egne merkantile medarbeidere har vunnet pris for at de skaper et godt arbeidsmiljø på skolen, og elevene har intervjuet dem. De har forberedte spørsmål og intervjuet. Ved hjelp av lydopptak ble det enklere å gjenfortelle og sitere riktig fra intervjuet.

Redaktør Kim er kritisk til at bygdekinoen er lagt ned, og en av journalistene mener at denne saken bør undersøkes mer.

Redaktørene har egne kontorer, og her får journalistene godkjent sine ideer før de løper ut og lager saker. De har også lært at det er redaktøren som er ansvarlig for avisas innhold og godkjenner det.

Grue Dalen har trolig hentet inspirasjon til navnevalg fra en ikke ukjent regionavis ... De har hatt mye fokus på hendelser i bygda. En av sakene de har skrevet om, er en sak om hærverk på skolen. De har laget personvinklede saker ved å intervjue flere medelever.

Det blir en papiravis, og ikke en digital avis. Det hadde krevd programmer de ikke har tilgang til. Men Mirjam forteller at de har maler å jobbe i som gjør det mulig å brekke om sider, tilpasse titler og plassere bilder. Det blir oversiktlige og ryddige avissider.