(Østlendingen)

Flere ganger årlig har beboere på vestsiden av Glomma bedt om gang og sykkelveg over brua. 

Flere ganger har det sett lyst ut.

– Men like mange ganger har det blitt til at noe har dukket opp og skjøvet dette ut år etter år, sier Arne Idar Grandahl.

Han er en av flere som bor like ved den trafikkerte Eidsbrua i Våler.

For han og naboene har gang- og sykkelveg vært førsteprioritert å få plass. 

Selv om det ikke kommer på plass, er Grandahl glad for at det nå skjer noe for å gjøre trafikksikkerheten bedre.

– Nå får vi i det minste lys over brua og fram til kryssene på begge sider av elva. Det er veldig bra. Vi har jobbet for dette siden 1974, sier hanl.

Han har vært en av frontfigurene i kampen og flere ganger måttet se at ingenting har skjedd, selv om Våler kommune har prioritert det på topp i sine ønskelister til fylkeskommunen.

– Det er veldig bra det som skjer nå. Men det er synd at gang- og sykkelveg ikke ser ut til å bli noe av i overskuelig framtid, sier Grandahl.

Han har kjempet for det så vel som beboer, aktiv kommunepolitiker og leder i Bergesiden velforening.

Lys og effektlys

Mange ble overrasket da det for kort tid siden kom opp skilt som fortalte at Eidsbrua ville bli stengt for trafikk fra 6. oktober til 11. november.

– Informasjon har vært litt mangelvare, sier Grandahl, som tidligere denne uka tok kontakt med fylkeskommunen om akkurat det.

EFFEKTLYS: Brua vil få 16 punkter med effektlys i en annen farge enn det hvite veglyset som monteres i toppen av brua. Foto: Innlandet fylkeskommune

Grunnen til stengningen er at det skal settes opp sju veglys og 16 lyspunkter for effektlys på brua. 

Veglyset over brua er en forlengelse av vegbelysningen som ble satt opp på fylkesveg 210.

Det er et tiltak for å bedre trafikksikkerheten på fylkesveg 210 Eidsbrua.

Det blir skiltet omkjøring via riksveg 2 i den perioden jobben med lysmontering pågår.

Buss i rute og utrykningskjøretøy kan passere over Eidsbrua i perioden det pågår arbeid på brua.

– Fylkeskommunen beklager de ulempene arbeidet påfører trafikantene. Men det dreier seg om en investering i bedre trafikksikkerhet, sier enhetsleder i utbygg øst, Tommy Skjærbekk til Østlendingen.

Kompenserer

Veglys og effektlys på og over brua kommer som en kompensasjon for at det ikke blir noen gang- og sykkelveg som først tenkt.

Utredninger har vist at det av sikkerhetsmessige årsaker ikke blir hengt på en gang- og sykkelbane på brua. Og at den ikke vil tåle en slik ekstra belastning.

– Det betyr vel at det aldri kommer noen gang- og sykkelbane over Glomma på dette stedet?

– Da må det nok på plass en ny bru først. Kanskje kan det komme en gang i framtida. Nå er det slik at brua bærer den trafikken som er i dag, sier Skjærbekk.

Prosjektet med veglys og effektlys er en investering på åtte – til ni millioner kroner.

Hva dårlig dekke på brua, sier Skjærbekk i fylkeskommunen at man er klar over forholdene. Det blir imidlertid ikke gjort noe med det i denne omgang.

– Er tålmodige

Per Lars Anseth bor like ved brua på vestsiden av Glomma.

Han er en av dem som må kjøre lange omveger når arbeidet med brua foregår i fem uker.

– Jeg og mange andre må kjøre en omveg via Braskereidfoss eller Flisa for å komme dit vi skal selv om det kanskje bare dreier seg to- tre kilometer til Våler sentrum. Men jeg synes vi skal være tålmodige, som vi lenge har vært, og være glad for at det blir gjort noe, sier Anseth.

– Men jeg frykter at det fortsatt kan komme til å skje noe selv om det blir satt opp lys. Det er mye tungtrafikk og høye hastigheter i området og over brua. Så jeg vil nok si at det fortsatt blir et trafikkfarlig område, sier Per Lars Anseth til Østlendingen.